תפקידו של אקטואר בגירושין

כאשר בני זוג נפרדים יש לבצע חלוקה של הרכוש המשותף שלהם, בין אם לפי הלכת השיתוף או לפי איזון משאבים בהתאם לשנה בה נישאו. חלוקת הרכוש יכולה להיות לא פעם סלע מחלוקת רציני ואף לערב היבטים משפטיים וכלכליים מורכבים. על מנת לספק תחשיב נאות, הוגן, אובייקטיבי ומקצועי שיאפשר חלוקה שוויונית של הנכסים הרלוונטיים, יש לפנות אל אקטואר גירושין.

כמה מילים על אקטוארים

חלק גדול מהציבור לא שמע בעבר על מקצוע האקטואריה ובוודאי לא על אקטואר לענייני גירושין. לכן נסביר כי אקטואריה היא תחום מדעי המבוסס על סטטיסטיקה ומתמטיקה במטרה לתת פתרון לבעיות שיש בהן דרגה מסוימת של אי ודאות. לכל אקטואר יש תחום התמחות עיקרי, למשל התחום של פנסיות, בריאות וביטוחי חיים, התחום של ביטוחים כלליים או התחום הפיננסי המתייחס להשקעות עתידיות. כך למשל, אקטואר העובד בקרן פנסיה עוסק בתחשיבים של תנאי הפנסיה ועלויות הביטוח, ואילו אקטואר העובד בחברת ביטוח אמון על קביעת עתודות ועל תעריפי הפוליסות.

חוק חלוקת חיסכון פנסיוני

מדוע צריך אקטואר בגירושין

חישוב אקטוארי בגירושין נדרש בעיקר כאשר מעורבים ברכוש המשותף נכסים שאינם מוחשיים ונכסים עתידיים. כמובן שהאקטואר נותן מענה גם לנכסים המוחשיים כגון חשבונות הבנק, נכסי מקרקעין, כלי רכב וכדומה, כפי שיכול לעשות רואה חשבון. ואולם, רואה החשבון לרוב אינו מחזיק בידע, בהשכלה וכישורים הנחוצים על מנת לבצע תחשיבים מורכבים הכרוכים בחוסר ודאות. אם ניקח למשל את קרן הפנסיה שצבר לאורך החיים המשותפים אחד מבני הזוג, הרי שיש לחלק את הזכויות באופן שוויוני אולם קשה לאמוד כמה יהיו שווים הכספים בעת הפרישה עקב סוגיית הגיל, לוחות התמותה, שיעורי תשואה צפויים, המקצוע, הטבות שיינתנו בעתיד וכדומה. אכן, האקטואר הינו בקיא ביותר בכל הקשור לפנסיה ולמיסוי, לריביות, ללוחות תמותה, לביטוחים למיניהם, לתקנות ולשינויי החקיקה בשנים האחרונות.

באופן כללי, תפקידו של האקטואר הוא להעריך את שווי הנכסים המשותפים, כלומר כאלו שנצברו לאורך חיי הנישואין ושיש לחלקם לפי החוק. ההתייחסות תהיה גם לנכסים לא מוחשיים ועתידיים, למשל המוניטין של העסק או של בן הזוג, נכסי קריירה ופערי השתכרות, זכויות סוציאליות, ניירות ערך, פנסיות וביטוחים, אשר עשויים בהחלט להפיק תשואה לאורך השנים. מאידך, יש גם לקחת בחשבון התחייבויות שונות כמו חובות, משכנתאות, צ’קים עתידיים וכדומה. בסופו של דבר, מדובר בתחשיב המהוון את הערכים העתידיים של החובות והנכסים, ומכאן מאפשר לבצע חלוקה הוגנת ונכונה של הנכסים. בנוסף, האקטואר מייעץ לבן הזוג ששכר את שירותיו (או לשניהם) לגבי ההתנהלות הנכונה ביותר בהתאם ליתרונות והחסרונות של כל אפשרות חלוקה, על מנת להוציא את המיטב מהמצב הנתון.

מה העלות של שירותי אקטואר בגירושין

עלות אקטואר גירושין אינה אחת ויחידה. מדובר בתחום בו אין מחירון אחיד ומחייב בהתאם לתקנות או חוקים כאלו ואחרים. לפיכך, יש לכל אקטואר גירושין מחיר שונה בהתאם למספר פרמטרים כגון תעריף שעת העבודה שקבע משרדו, המוניטין והניסיון של האקטואר בתחום, וכמובן גם מורכבות הטיפול העולה ככל שמדובר ביותר נכסים וביותר תחשיבים. אמנם מדובר בהוצאה המצטרפת אל הוצאות נוספות בעת הליכי גירושין, כמו לעורך הדין, אולם היא בהחלט חשובה ומצדיקה את עצמה בזכות היכולת לקבל החלטות נכונות ברמה הכלכלית והאישית הקשורה לנכסים ולקשר בין בני הזוג לגביהם בעתיד.

חשוב מאוד לפנות אל אקטואר מוסמך באגודת האקטוארים הישראלית, כדי לחסוך אי דיוקים בעריכת הסדר איזון המשאבים וחלוקת הרכוש. כמו כן, מומלץ לפנות אל אקטואר בעל התמחות בתחום הפנסיה.

לפרטים נוספים ולקבלת שירותי אקטואר גירושין הנכם מוזמנים לפנות אל משרדנו בטלפונים 03-6202922 או 054-9304868.

שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב facebook
Facebook

צור קשר

דילוג לתוכן