חלוקת רכוש משותף בעת גירושין – איזון משאבים

חלוקת רכוש בגירושין ותפקידו של אקטואר

על פי החוק בישראל, כאשר בני זוג מחליטים להתגרש עליהם לחלק ביניהם את הנכסים המשותפים באופן שווה. לפיכך, לצורך חלוקת רכוש בגירושין יש לבצע סקירה של כלל הנכסים, ניתוח של שוויים ולהגיע להסכמות והחלטות אודות אופן החלוקה. על פניו מדובר בחישובים מתמטיים פשוטים וברורים, אך במקרים רבים מעורבים גם נכסים שאינם מוחשיים או עתידיים, וכאן נכנס לתמונה אקטואר.

כמה מילים על חלוקת הרכוש בישראל

חלוקת רכוש בין בני זוג היא לא פעם סלע מחלוקת מרכזי, שכן הדבר ישפיע באופן מהותי על עתידו הכלכלי של כל צד. למעשה, ככל שיש לבני הזוג יותר נכסים שנצברו לאורך השנים כך חלוקת רכוש בעת גירושין נוטה להיות מורכבת ואף סוערת. כל אחד מהצדדים מחזיק בתמונת העולם שלו לגבי מה שמגיע לו ואף רוצה להגדיל את חלקו, וגם ישנם מונחים כלכליים, משפטיים, פסיקות וחוקים שלא כולם מבינים. לכך מצטרפים כאמור נכסים שאותם קשה לכמת באופן מדויק, למשל את זכויות הפנסיה שהזכאות להן תהיה רק בעתיד, או את המוניטין או שווי העסק של אחד מבני הזוג.

בכל מקרה, חשוב לדעת כי חוק חלוקת רכוש בין בני זוג עובד לפי העיקרון של איזון משאבים. המשמעות של איזון משאבים בגירושין הוא שהרכוש המשותף יתחלק בין השניים שווה בשווה, ולרוב אין זה משנה על שם מי רשומה הדירה, על מי רשום הרכב, למי יש משכורת או צבירה יותר גבוהה לפנסיה וכדומה. מאחר שבני הזוג קיימו לאורך השנים חיים משותפים הרי ששניהם תרמו לנכסים, כל אחד בדרכו, ולכן חוק חלוקת רכוש בגירושין קובע חלוקה שווה של חשבונות הבנק, תכולת הדירה, חפצי ערך וכדומה. מצד שני, ראוי לדעת כי חלוקת נכסים בגירושין אינה מתייחסת תמיד באופן שווה לנכסים שאחד מבני הזוג הביא מלפני הנישואין, וכך גם לגבי מתנות וירושות. לגבי נכסים אלו עשויה להיות חלוקה שונה שתיקבע בפסיקה או בהסכמה.

חלוקת רכוש

תפקידו של אקטואר

אקטואריה היא תחום מדעי העוסק בהערכת סיכונים, עם ניתוח של היבטים כלכליים ונוספים בהתבסס על שיטות מתמטיות וסטטיסטיות. זאת, תוך התייחסות להיבטי ביטוח, מיסוי, סוגי חסכונות ופנסיות, חקיקה, תקנות, ריביות והסתברויות. אקטוארים עובדים לא פעם עם חברות ביטוח לצורך קביעת תמחור של פוליסות, אולם הם גם מספקים הערכות לתביעות ביטוח לאומי, חוות דעת לתביעות נזיקין, ניתוח של הפסדי פנסיה, ועוד. במקרים מסוימים האקטואר נדרש גם עבור סוגיית חלוקת רכוש בגירושין.

אכן, עקב המורכבות המתלווה לעיתים אל חלוקת רכוש משותף בגירושין, חשוב שאת התהליך ילווה בעל מקצוע עם השכלה כלכלית הולמת. האקטואר נכנס לתמונה בעיקר במקרים בהם הרכוש המשותף כולל נכסים עתידיים ו/או שאינם מוחשיים. למשל נכסי קריירה, קופות גמל, ימי מחלה, ימי חופשה, קרן השתלמות, פנסיה ותיקה, צוברת ותקציבית, מענקי פרישה, ביטוח מנהלים, המוניטין של אחד מבני הזוג, מוניטין של העסק, ניירות ערך, שווי עסק וכדומה. לכן, חשוב מאוד לשכור את שירותיו של אקטואר מוסמך (חבר מוסמך באגודת האקטוארים בישראל). בנוסף, בשל קיומם לרוב של נכסים פנסיוניים במקרים של גירושין, חשוב מאוד לוודא שהאקטואר הוא אקטואר פנסיה בעל היכרות מעמיקה עם עולם החיסכון הפנסיוני.

מדובר בנכסים שלגביהם קיים מרכיב של אי ודאות. לדוגמא, קרן הפנסיה שצברה כספים לאורך החיים המשותפים אמנם אמורה להתחלק באופן שווה, אולם ישנה מורכבות לאמוד את שווי הכספים שיהיו בקרן עם ההגעה לגיל הפרישה, שכן הם יושפעו מתשואות עתידיות, הסתברויות תמותה, הגיל ועוד. אקטואר הוא בעל המקצוע שיודע לקחת בחשבון את מכלול המרכיבים לרבות ביטוחים לסוגיהם, ריביות, מיסוי, תקנות פנסיה, שינויי חקיקה עדכניים, תקנות וכן הלאה – והוא שמבצע את החישוב המורכב לגבי נכסים לא מוחשיים ועתידיים.

לפרטים נוספים על חלוקת רכוש בעת גירושין ולסיוע בביצוע תחשיבי היוון, הנכם מוזמנים לפנות אל משרדנו בטלפונים 03-6202922 או 052-5449888.

שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב facebook
Facebook

צור קשר

דילוג לתוכן