איך מחלקים פנסיה בגירושין

איך מחלקים פנסיה בגירושים?

גירושין, מלבד ההבנה של פרידה בין בני הזוג וחלוקת הרכוש, בעלי השלכות רבות נוספות. אחת מהשלכות אלו, ובין המשמעותיות שבהן, היא חלוקת כספי הפנסיה של בני הזוג. במהלך השנים רוב תכניות הפנסיה נרכשות תוך כדי חיי הנישואים ומכילות זכויות פנסיה, קרנות השתלמות, כספים בקופות גמל וכדומה. כאשר אדם שצבר פנסיה פורש לגמלאות בן זוגו זכאי לקבל מחצית מתשלומי הפנסיה ביחס לתקופה בה היו נשואים אחד לשני.

איך יודעים מה החלק שמגיע לבן הזוג?

לכן, חשוב מאוד לכלול את כספי הפנסיה בהסכם הגירושים, על אף שקבלת הפנסיה מתבצעת בפועל רק בזמן הפרישה. בני הזוג צריכים לפנות לגורם מוסמך ומיומן, והוא זה שיקבע מה החלק שבן הזוג יקבל בפועל כאשר הפורש יקבל את כספי הפנסיה שלו.

גורם כזה נדרש שיהיה אקטואר בעל מומחיות פנסיונית ומיסוי בפרישה. את תכניות פנסיה ניתן לרוב לחלק כבר בעת הגירושין וניתן לחכות עד הפרישה ובהתאם לכך לקבוע כבר בעת הגירושין את החלק היחסי,בהתאם לחוק לחלוקת חיסכון פנסיוני.

חשוב לזכור כי החישוב נערך עבור שני בני הזוג. 

בכל מקרה, כדי לדעת האם כדאי לדרוש או לא את החלק שיכול להגיע לבן הזוג השני, יש להתייעץ עם מומחה שיקבע את אחוז הזכאות ואת השווי.

איך מקבלים את החלק היחסי שאמור להגיע לבן הזוג לשעבר?

בהתאם לחוק לחלוקת חיסכון פנסיוני, האחריות על תשלום הסכום מכספי הפנסיה לבן זוג לשעבר היא על הגוף שאחראי על תשלום כספי הפנסיה למקבל הקצבה..

מה עוד כדאי לקחת בחשבון?

כחלופה ליישום החוק לחלוקת חיסכון פנסיוני, אפשר לבצע חישוב של שווי הזכויות הלא נזילות בעת הגירושים במטרה להגיע לערך העכשווי של הזכויות העתידיות. בכך ניתן לחלק את הזכויות כבר בעת הגירושין , ולתת לבן הזוג את השווי המגיע לו מראש.

דבר נוסף שחשוב להבין הוא שישנם מקרים בהם צד אחד צבר זכויות משמעויות יותר בהשוואה לצד השני, גם מבחינת היקף בעלי תכניות הפנסיה וגם מבחינת שווי התכנית. לכן פעמים רבות   אחד הצדדים מגיע לגיל פנסיה ונשאר ללא קצבה ועם קושי לקבל את החלק המגיע לו מבן זוגולשעבר. לכן, לעתים כדאי לדון במצב זה מראש.

חשוב להבדיל בין הזכויות והנכסים שנצברו לפני תקופת הנישואין ובין אלו שנצברו במהלכה ואחריה. כמו כן יש לכלול בחישובים שיקולי מס- עשוי להיות פער משמעותי בשווי לפני מיסוי ולאחריו.

למידע נוסף אודות אקטואר מומחה שיעביר אתכם את התהליך באופן מקצועי ובטוח לחצו כאן

איך מחלקים פנסיה בגירושין – כיצד לבצע זאת נכון

המספרים אינם אופטימיים, יותר זוגות מוצאים עצמם מתגרשים ולמרות שעדיף לעשות זאת בנועם, לא מעט זוגות נכנסים לסחרור של ויכוחים ועימותים ובסוף הכל מסתכם בכסף. במהלך הגירושין עורכים איזון משאבים בו אומדים את סך הרכוש של בני הזוג על מנת להגיע לחלוקה שתהא מקובלת על שני הצדדים. לשם כך מחשבים גם את הפנסיות של בני הזוג – וכאן ישנו רכיב עתידי – כמה פנסיה יקבל כל אחד מבני הזוג בהגיעם לגיל פרישה. רוצים לדעת איך מחלקים פנסיה בגירושין? המשיכו לקרוא.

היוון הפנסיה – מה זה אומר?

בני זוג רבים מחזיקים בתכניות פנסיה שרכשו או ארגנו לעצמם בטרם נישאו או תוך כדי היותם נשואים, אולם כאשר ישנו הסכם גירושין על הפרק, גם הכספים שעתידים לקבל בני הזוג בהגיעם לגיל פרישה נלקחים בחשבון בתהליך חלוקת הרכוש והפיננסים. כאשר מדובר בנכסים נזילים כגון חסכונות או רכוש, אין כל בעיה – הסכומים ידועים ומוסכמים. אך מה בנוגע לנכס פיננסי שאין אפשרות לכמת באופן מדויק כיוון שהוא עתידי? לשם כך משתמשים בתהליך של היוון שמשמעותו חישוב הערך העתידי של הנכס הפיננסי ומתן שווי עכשווי המאפשר להתייחס אליו באופן ברור בהווה, כסכום ידוע וממשי. ברגע שקיים היוון של הפנסיה, בני הזוג יכולים לבצע חלוקה של הרכוש באותו הרגע, בהסתמך על הערכה מחושבת של כל רכושם, שנצבר בנישואין, כולל נכסים שמימושם הוא עתידי ובכך לסיים את הליך הגירושין באופן מהיר ויעיל.

כיצד אקטואריה יכולה לעזור לכם?

אקטואריה הינה הדרך המדויקת ביותר לביצוע היוון של פנסיות עבור בני זוג העומדים בפני גירושין. חלוקת פנסיה בהליך גירושין אינה דבר פשוט, רק אקטואר ובייחוד כזה המתמחה בנבכי עולם הפנסיה, יוכל לבצע היוון מדויק וקרוב ביותר למציאות עבורכם. אקטואר אינו מסתמך על נתונים סטטיסטיים, הוא בונה הערכה המבטאת מצב עתידי ועושה זאת באופן מחושב, באמצעות כלים חישוביים ייחודיים לתחום. האקטואר יוכל לקחת בחשבון שווי צפוי וגם משתנים שונים לגבי שינויים בשוק ההון, למשל. אף אחד אינו יכול לנבא את העתיד, אבל אקטואר טוב יוכל להיות הכי קרוב לזה.

מי משלם למי, כמה ועד מתי?

כאשר שני בני זוג מחליטים להיפרד, עורכים הסכם גירושין בו לרוב מצוין מי משלם למי וכמה. בעניין הפנסיה, שהינה תשלום עתידי, ניתן להגיע להסכם המותאם לחוק חלוקת חיסכון פנסיוני, לפיו הגורם שמיועד לשלם את הפנסיה יהיה זה שמשלם את החלק היחסי לבני הזוג על פי חוות הדעת של האקטואר. לחלופין, ניתן לבצע היוון אקטוארי של כספי הפנסיה ולהתחשבן היום בסכום חד פעמי שישלם מי שיש לו יותר. היתרון בשיטה הראשונה (של החוק) היא שלא נדרש סכום נזיל היום, אך היתרון בשיטה השנייה היא שכל צד נשאר עם הפנסיות שלו במלואן ולכן הן יהיו גבוהות יותר.
חשוב לציין שפנסיה משולמת רק כל עוד בעליה בחיים. אם בעל הפנסיה נפטר, יתרת הכספים מועברת ליורשיו החוקיים – למרות שעל פי אותו חוק לחלוקת חסכון פנסיוני שהזכרנו קודם, במקרים בהם קיימת פנסיה ותיקה או תקציבית, ניתן בתנאים מסוימים לשמור על זכאות בן הזוג לשעבר לפנסיית שארים וכך יוכל בן הזוג לשעבר להמשיך ולקבל את התשלום שמגיע לו בהתאם לחוק. במקרים בהם מדובר בפנסיה צוברת, קופת גמל או ביטוח מנהלים – הגוף המשלם יפתח חשבון חדש על שם בן הזוג לשעבר ואשר ממנו תשולם הפנסיה בהתאם לתקנונים ולפוליסות.

מדוע כדאי להיעזר באקטואר?

אם אתם זקוקים להערכה עתידית מדויקת באופן מירבי, במגוון תחומים, מומלץ לכם לפנות לאקטואר מנוסה ומקצועי אשר יוכל לתת לכם ניבוי מבוסס מציאות עכשווית, תוך חישוב השינויים הצפויים עם הזמן וכך תוכלו להיערך בהתאם ולקבל החלטה מיטבית עבורכם.

חישוב סיכונים ביטוחיים, עריכת איזון משאבים בין בני זוג, הערכת שווי עתידי של מגוון דברים – כל דבר הקשור בניהול סיכונים מושכל – כל אלו הינם תחומים בהם אקטואר יוכל לתת לכם את המידע הטוב ביותר.

למי פונים כדי לקבל שרות אקטואריה מיטבי?

את השרות הטוב, המדויק, המקצועי והאמין ביותר תקבלו אצל אורי לפיד – אקטואר מוסמך ורואה חשבון המתמחה בתחום האקטואריה ובניהול סיכונים. תוכלו לקרוא עוד על אורי לפיד ועל דרכי יצירת הקשר עימו באמצעות קליק קטן כאן.

זכרו כי בכל רגע נתון אנו מקבלים החלטות העשויות להשפיע על חיינו בהמשך הדרך באופנים רבים. אתם יכולים להמשיך לקחת סיכונים, או לנהל אותם טוב יותר באמצעות אקטואר.

שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב facebook
Facebook

צור קשר

דילוג לתוכן