זכויות עובדים ותנאי העסקה

זכויות עובדים ותנאי העסקה

זכויות עובדים מעוגנות בשורה ארוכה של חוקים, תקנות, צווים והסכמים. בין היתר זכויות אלו כוללות את שעות העבודה, משמרות והפסקות, המנוחה השבועית, זמני תפילה, היעדרות עקב שירות מילואים ועוד הרבה זכויות אשר יש להן גם משמעות כלכלית. בשורות הבאות נסקור מספר זכויות עובדים עיקריות.

מגוון רחב של זכויות

כאמור, ישנה שורה ארוכה של זכויות עובדים ותנאי העסקה. בין היתר זכויות הקשורות בעבודה במשמרות לילה, מגבלות על העסקה בשעות נוספות, שעות הנקה והורות, איסורים על התעמרות בעבודה, יצירת סביבת עבודה הולמת, הזכות לעבודה בישיבה, מגבלות רעש ומניעת עישון במקום העבודה, איסור לשון הרע, הצבה של מצלמות אבטחה ומעקב במקום העבודה.  כמו כן זכויות עובדים קשורות בכל הנושא של חופשות כגון חופשה שנתית, ימי חופשה, חופשה ללא תשלום, חופשות ביוזמת המעסיק וגם שעות נוספות, דמי הבראה וכיוצא בזאת.

הזכות להפרשות פנסיוניות

החוק על פי החוק קיימת חובה להפריש מתלוש השכר של העובד כספים לקרן פנסיה ו/או ביטוח מנהלים דמי פיצויים ודמי תגמולים. החל מחצי שנה לאחר תחילת העבודה הנכם זכאים לביטוח פנסיוני,או לחילופין מהיום הראשון במקום התעסוקה בהנחה שכבר יש לכם ביטוח פנסיוני מסוים. על פי החוק יש להפריש 6.5% הפרשות מעביד, 6% הפרשות מעביד לפיצויים ו – 6% הפרשות של העובד. כמו כן, אם עובד פוטר מעבודתו הוא זכאי למשוך מהחיסכון הפנסיוני את מרכיב הפיצויים. את הפרשות החובה מחשבים לפי הברוטו של שכר הבסיס, בלי שעות נוספות, או בהתאם לשכר הממוצע במשק – היותר נמוך מביניהם – אלא אם קיים הסכם עבודה האומר אחרת.

זכויות עובדים ותנאי העסקה

 

דמי מחלה והבראה

לפי החוק בישראל עובדים זכאים לקבל דמי מחלה החל מהיום השני להיעדרותם. ביום השני והשלישי של היעדרות מהעבודה בגין מחלה מקבלים מחצית מהסכום, ומהיום הרביעי והלאה מקבלים תשלום מלא. כמו כן, לאורך זמן צובר העובד ימי מחלה כאשר בכל חודש נצברים עבורו אחד וחצי ימים עד לתקופה של שלושה חודשים. בהתאם לצו ההרחבה להסכם הקיבוצי הכללי משנת 1988 זכאי כל עובד לדמי הבראה בשיעור המשתנה מעת לעת, כאשר בשנתו הראשונה הוא זכאי לחמישה ימי הבראה, בשנתו השנייה והשלישית לשישה ימים וכך הלאה, עד לוותק של 20 שנים ומעלה שבו זכאים לעשרה ימים.

חישוב דמי חופשה

עובד זכאי לתשלום עבור ימי חופשה שנתית במידה ולא עבד במקום אחר בזמן חופשתו, כי במקרה כזה המעסיק רשאי שלא לשלם בעבור ימי החופש. אם מדובר בעובד שמשתכר משכורת חודשית הרי שהוא מקבל במהלך ימי החופשה שכר רגיל ולמעסיק אסור לנכות היעדרויות בגין החופשה, וזאת בהתאם לימי החופשה שצבר לאורך הזמן. אם מדובר בעובד שמשכורתו מבוססת על יומי או שעתי הרי שחישוב דמי חופשה הוא השכר היומי הממוצע שאותו מכפילים במספר ימי החופש שלקח עובד. השכר היומי הממוצע מתקבל על ידי חלוקת השכר ברוטו שהתקבל בשלושת החודשים הקודמים לחופשה ב- 90.

לפרטים נוספים בנושא על זכויות עובדים ותנאי העסקה פנו אל משרדנו בטלפון 03-6202922.

שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב facebook
Facebook

צור קשר

דילוג לתוכן