מה זה אקטואר

מה זה אקטואר – לא מה שחשבתם

לא כולם שמעו על אקטואריה, אך מדובר בתחום שקשור לחיי היום יום של כולנו – והרבה מעבר לכך. אם נתקלתם במקרה במושג לאחרונה ותהיתם מה זה אקטואר? מה ההבדל בין סטטיסטיקה לאקטואריה ואיך כל זה יכול להועיל לכם, אנחנו כאן לתת לכם את התשובות. רוצים לדעת עוד? המשיכו לקרוא.

אקטואריה – מה זה אומר?

כדי להבין במה עוסק אקטואר, וכיצד הוא יכול להועיל לכל אחד ואחת מאיתנו, יש לדעת מה מהות העיסוק שלו – מהי אקטואריה. מדובר בתחום עיסוק המתמחה ביכולת לטפל בסוגיות עתידיות, במיוחד כאלו הכרוכות במצבים של אי ודאות. נכון, זה נשמע מעט מעורפל – אך חכו, מיד תבינו הכל.

באקטואריה נעזרים אמנם בכלים מתמטיים וסטטיסטיים, אך עושים הרבה מעבר לכך. כלים אקטואריים מאפשרים לקחת את התנאים או התשלומים העתידיים במגוון תחומים ולהתגבר על חוסר הוודאות המתעורר לגביהם, על מנת לקבל הערכה מדויקת למדי לגבי מה יקרה עימם בעתיד. אם רוצים להבין מה ההבדל העיקרי בין סטטיסטיקה לבין אקטואריה – סטטיסטיקה נשענת ומתבססת על מה שהיה, על אירועים מן העבר, כדי לחזות מה יכול לקרות. אקטואריה מביטה קדימה, תוך שימוש בנתוני עבר אך לא רק,ועל ידי כך מעניקה ניבוי מושכל ומשלבת בתוכה מפגש עם המציאות.

אקטואריה, לרוב, תנבא טוב יותר מכל אופציה אחרת, מה יקרה בעתיד.

מה זה אקטואר

כיצד תוכלו להיעזר באקטואריה?

כדי להבהיר טוב יותר מהי אקטואריה וכיצדהכלים שהיא מעניקה יכולים להועיל לכם, ניתן לכם דוגמא אחת שתמחיש היטב את הסוגייה.

נדמיין שיש לכם חברה. אתם צופים צמיחה עתידית ולשם כך מחפשים משקיעים. איך תתנו מידע לאותם משקיעים פוטנציאלים כאשר תשבו עימם על כוס קפה והם ירצו לדעת מה התחזית שלכם לאותה צמיחה עתידית? אז אתם יכולים להשתמש בכלים סטטיסטיים ולומר שלפי מה שהיה בעבר, כך וכך צפוי בעתיד. עבור חלקם זה עשוי אפילו להספיק, אך למשקיע רציני שעשה שיעורי בית, כל זה כבר ידוע. אם אתם רוצים לתת לו תמונה עתידית מדויקת יותר, עליכם להשתמש בשירותיו של אקטואר שיבנה עבורכם תחזית של רווחים עתידיים אפשריים, ינתח את הסיכונים הקיימים בחברה, יגבש תחזיות כלכליות ולבסוף יוכל להמחיש עבורכם את שווי הרווחים העתידיים הצפויים, קרי – שווי החברה. המשקיע הכבד שיושב מולכם יוכל להתרשם מכך שאתם יודעים על מה אתם מדברים ויקבל תמונה טובה מאד לגבי איך יוכל להיראות עתידה של החברה במצבים שונים, וכפועל יוצא מכך יוכל להעריך ולהבין כמה שווה לו להשקיע בכם.

מי משתמשים בשרותי אקטואריה?

כל עסק שמעוניין לקבל תחזית כמה שיותר אמינה לגבי ניהול סיכונים – ייתן עדיפות לכלים אקטואריים. הדוגמא הראשונה שקופצת לראש: חברות ביטוח. כל מהותן של חברות אלו מסתכמת בניהול וחישוב סיכונים, שהרי מה הן מוכרות לנו? ״אם יקרה…״, אבל איך הן מחשבות את עלויות הפוליסה? הן יכולות להשתמש בכלים סטטיסטים בהתבסס על נתוני העבר ובשקלול מגמות צפויות, ולפי זה לחשב את השווי של הכיסוי הביטוחי שהן מעניקות לכם. הבעיה היא שמה שהיה אינו בהכרח מה שיהיה – למשל, תוחלת חיים שמשתנה עם השנים, עקב שיפורים טכנולוגיים, מודעות לאורח חיים ספורטיבי ותזונה נכונה. אקטואר מקצועי ידע לתת מענה במקרה כזה באופן שינבא טוב יותר מה רמת הסיכון מול סיכוי עבור חברת ביטוח ובכך יאפשר לה להרוויח אך גם לשמור על רמת עלויות סבירה ללקוחותיה.

לקוחות נוספים אשר עשויים להתעניין בשירותי אקטואריה הם זוגות הנמצאים בתהליך גירושין ומעוניינים לדעת מה שווי הנכסים שנצברו בנישואין, עובדים ומעסיקים שרוצים להבין מה שווי תוכנית פנסיונית או נזקים שנגרמו, ועוד.

מדוע כדאי להיעזר באקטואר?

אם אתם זקוקים להערכה עתידית מדויקת באופן מירבי, במגוון תחומים, מומלץ לכם לפנות לאקטואר מנוסה ומקצועי אשר יוכל לתת לכם ניבוי מבוסס מציאות עכשווית, תוך חישוב השינויים הצפויים עם הזמן וכך תוכלו להיערך בהתאם ולקבל החלטה מיטבית עבורכם.

חישוב סיכונים ביטוחיים, עריכת איזון משאבים בין בני זוג, הערכת שווי עתידית של מגוון נושאים – כל דבר הקשור בניהול סיכונים מושכל – כל אלו הינם תחומים בהם אקטואר יוכל לתת לכם את המידע הטוב ביותר.

למי פונים כדי לקבל שרות אקטואריה מיטבי?

את השרות הטוב, המדויק, המקצועי והאמין ביותר תקבלו אצל אורי לפיד – אקטואר מוסמך ורואה חשבון המתמחה בתחום האקטואריה, הפנסיה ובניהול סיכונים. תוכלו לקרוא עוד על אורי לפיד ועל דרכי יצירת הקשר עימו באמצעות קליק קטן כאן.

זכרו כי בכל רגע נתון אנו מקבלים החלטות העשויות להשפיע על חיינו בהמשך הדרך באופנים רבים. אתם יכולים להמשיך לקחת סיכונים, או לנהל אותם טוב יותר באמצעות אקטואר.

שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב facebook
Facebook

צור קשר

דילוג לתוכן