הערכת שווי חברות

מהי הערכת שווי חברה?

הערכת שווי חברה או עסק היא תהליך הנדרש על ידי גורמים עסקיים לצורך מטרות שונות, למשל לצורך חלוקת שווי העסק כחלק מהליך איזון משאבים, השקעה במניות, עבור הליכים משפטיים ולפני מכירה וקנייה של העסק או החברה. הערכת שווי כזו מצריכה שורה ארוכה של בדיקות המתייחסות למכלול הפעילות, הנכסים ומצבה הפיננסי של החברה הנבדקת, כאשר הדגש מושם על פרמטרים שונים בהתאם לשיטה בה בוחרים. מכיוון שלא תוכלו לגשת לחנות כלשהי ולרכוש מחשבון הערכת שווי עסק, או מחשבון הערכת שווי חברה, אתם תצטרכו להיעזר בשירותיו של איש מקצוע. מי הכי מתאים למשימה? קראו הלאה.

יסודיות הערכת שווי חברה

בין אם מבוצעת הערכת שווי של חברה או הערכת שווי עסק קטן, יש לבצע תהליך מעמיק, מדויק, רציני ומקצועי. צריך לזכור כי מצד אחד לתוצאות והמסקנות של הערכת השווי יכולות להיות השלכות כבדות משקל ברמה הפיננסית והעסקית, ומצד שני בסופו של דבר מדובר על הערכות. הערכות כאלו יכולות להקנות למשל יתר חשיבות לפרמטרים מסוימים לעומת אחרים, להציע תחזיות שמטבע הדברים אינן ודאיות, וכדומה. בנוסף, במקרים  רבים כמו קניית עסק קיים, התמחור של בעל העסק עשוי להיות גבוה יחסית מפני שמעורבים בו היבטים רגשיים, וכמובן רצון להרוויח כמה שיותר. לפיכך, חשוב מאוד שכבר הבדיקות המקדימות יבוצעו על ידי אנשי מקצוע קפדניים ואובייקטיביים ובעלי השכלה, הכשרה וניסיון הולמים, לרבות בתחום החשבונאי והפיננסי, עם הבנה מצוינת בשוק ובתחום הפעילות.

הערכת שווי חברה או חישוב שווי עסק כחלק מהסדר איזון משאבים עקב גירושין עשויה להיות משמעותית ביחס לשאר זכויות בני הזוג אשר עומדות לחלוקה. במקרה של גירושין נדרש לחלק את שווי העסק בין בני הזוג.  במקרה שבו העסק הוקם בטרם הנישואין יש לתת לבן זוג לשעבר את חלקו בהשבחת העסק בלבד, ממועד הנישואין ועד מועד הפירוד. כך או כך, איך מחשבים שווי של עסק במקרה כזה ישפיע מאד על שני הצדדים המעורבים ולכן חייב להיעשות באופן מקצועי וכמה שיותר מדויק.

הערכת שווי חברות

אילו שיטות יש להערכת שווי של עסקים וחברות

חשוב מאד לדעת איך לחשב שווי חברה פרטית כיוון שפעולה זו עשויה להתבסס על שיטות שונות, שגם אותן יש לבחור בהתאם למאפייני החברה הנבדקת, לתחום הפעילות שלה, לשוק בו היא פועלת, ומתוך היכרות עם היתרונות והחסרונות של כל שיטה. יחד עם זאת, מבין מגוון שיטות להערכת שוויחברות,  היותר נפוצה עבור הערכת שווי עסק נקראת שיטת היוון תזרים מזומנים. בשיטה זו בונים דוחות רווח והפסד עם תחזית למספר שנים קדימה, בהתבסס על דוחות מכמה שנים אחורה. בתוך כך לוקחים בחשבון שינויים בשוק ובפעילות החברה (התחזקות, האטה, סיכונים וכדומה). לאור בחינות אלו ניתן לספק תחזית לגבי תזרים המזומנים של החברה כרווח נקי או ברמה התפעולית לתקופה המדוברת. זאת, תוך התייחסות למקורות מימון, התחייבויות, תשואות לבעלי מניות וכל גורם אחר העוזר להחליט לגבי שווי תזרים המזומנים.

משקל רב נדרש לתת לשיעור ההיוון לפיו יהוונו הרווחים העתידיים, והם צריכים לשקף את ריביות השוק, את פרמיית הסיכון ושיקולים נוספים.

חישוב שווי חברה פרטית יכול להתבצע גם בשיטת המכפילים, אשר במרבית המקרים עושים בה שימוש לצרכי הערכת כדאיות ראשונית לרכישה, או לבחינת הריאליות של מחיר המניה בבורסה נכונה להיום. בשיטה זו מוצאים את המכפיל בין שווי השוק של החברה לבין פרמטר חשבונאי אחר, למשל: הרווח הנקי, הרווח התפעולי, הון עצמי וכו’,.המכפיל נגזר מהמגזר העסקי שאליו משתייכת אותה חברה. יש לציין כי הרווח הנקי בו משתמשים במשוואה זו אינו מתייחס לתקופה קצרה, אלא לרוב נלקחות בחשבון מספר שנים, שעליהן עושים ממוצע של הרווח. ניתן להבין מכך ששיטת המכפילים לא מתאימה לחברות או עסקים בראשית פעילותם, וכאמור מדובר בהערכה בלבד. למשל, את התוצאה שהתקבלה במיליוני או עשרות מיליוני שקלים ניתן להשוות לשווי החברה בבורסה בהתאם לערך מניותיה, ומכאן להבין האם הן נסחרות במחיר נמוך או גבוה יחסית.

מעבר לכך,ניתן לבססהערכת שווי עסקים על שיטות נוספות, כמו שיטת השווי הנכסי. בשיטה הזו מסתכלים על כלל נכסי החברה לרבות מוצרים במלאי והרווח שניתן להפיק מהם, הסכומים בחשבון הבנק, מיכון וציוד שניתן למכור, חובות של לקוחות, סניפים ונכסי נדל”ן וכן הלאה. מצד שני מסתכלים על כלל ההתחייבויות החל בהלוואות ועד משכורות שטרם שולמו, ואת הסכום הזה מפחיתים משווי הנכסים. כך מתקבלת הערכת שווי בשיטת השווי הנכסי.

כפי שניתן לראות, לכל אחת משיטות אלו יש יתרונות אך גם חסרונות, העלולים לפגום בדיוק הערכת השווי ולכן השיטה הנבחרת צריכה להתייחס למצב החברה. על מנת לקבל תוצאות ומסקנות מדויקות ככל האפשר יש להתייחס בצורה נכונה לשורה ארוכה של פרמטרים, ולכן חשוב לפנות לגורם בעל ניסיון רב בתחום. הכרחי שלמומחה תהיה הבנה חשבונאית מעמיקה והבנה אקטוארית בחיזוי וניבוי ההתפתחויות הצפויות בעתיד.

מכיוון שלא קיים מחשבון לחישוב שווי עסק שניתן לרכוש בחנות ולחשב שווי עסק כלשהו, האופן בו בוחר איש מקצוע איך מחשבים שווי חברה יהיה מבוסס על נסיונו האישי בתחום – וככל שזה נרחב ורחב יותר, כך הוא יכיר יותר שיטות להערכת שווי של עסק ויהיה מעריך שווי חברות מוצלח ומקצועי יותר. מעין מחשבון שווי חברה אנושי.

למי פונים כדי לקבל שרות אקטואריה מיטבי?

את השרות הטוב, המדויק, המקצועי והאמין ביותר תקבלו אצל אורי לפיד – אקטואר ורואה חשבון המתמחה בתחום האקטואריה ובניהול סיכונים. תוכלו לקרוא עוד על אורי לפיד ועל דרכי יצירת הקשר עימו באמצעות קליק קטן כאן.

זכרו כי בכל רגע נתון אנו מקבלים החלטות העשויות להשפיע על חיינו בהמשך הדרך באופנים רבים. אתם יכולים להמשיך לקחת סיכונים, או לנהל אותם טוב יותר באמצעות אקטואר.

שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב facebook
Facebook

צור קשר

דילוג לתוכן