אודות חוות דעת אקטוארית

חוות דעת אקטוארית עשויה להידרש במצבים רבים ובמישורי חיים מגוונים, למשל בתחום דיני המשפחה בדגש על הליכי גירושין, בתחום דיני הנזיקין ותביעות ביטוחיות, בתחום דיני העבודה וכל הקשור לפנסיה, ועוד. מדובר בחוות דעת המערבות היבטים אקטואריים, חשבונאיים ופיננסיים, היבטים משפטיים וכן תחשיבים רבים אשר יש בהם הערכה עתידית בהתאם למרכיבים ומשתנים רלוונטיים.

אילו חוות דעת אקטואריות קיימות?

כאמור, חוות דעת אקטוארית נדרשת במצבים רבים מול חברות ביטוח, המוסד לביטוח לאומי, גופים המנהלים כספי קופות גמל ופנסיה, בתביעות נגד מעסיקים, בהסכמי גירושין ובהסכמי ממון. כך למשל, כאשר בני זוג נכנסים להליכי גירושין עליהם לחלק ביניהם את הנכסים וההתחייבויות המשותפים בהתאם להלכת שיתוף או לאיזון משאבים כתלות בשנת הנישואין שלהם. מדובר בחלוקה שוויונית של נכסים שחלק מוחשיים ויחסית פשוטים לחלוקה, ואילו אחרים הינם נכסים בלתי מוחשיים ועתידיים. כך למשל, יש לקבוע כיצד יחולקו חסכונות וקצבאות הפנסיה של בני הזוג בדרך של היוון או לפי חוק הפנסיה החדש, יש להעריך את המוניטין, שווי עסק וכן הלאה. מכאן כבר ניתן להבין כי חוות דעת אקטוארית מבוססת הן על נתונים קשיחים לפי דוחות ומסמכים כלכליים המתארים את המצב הנוכחי והקודם, והן על הערכות המתבססות על נתוני שוק, תוחלת חיים ופרמטרים עתידיים שאינם בהכרח מחויבי המציאות. המטרה היא להגיע לתחשיב מדויק ונכון ככל האפשר.

אודות חוות דעת אקטוארית

בתחום דיני המשפחה חוות הדעת האלו משמשות כאמור לאיזון משאבים, להסכמי גירושין ולהסכמי ממון, וכן לחלוקה של פנסיה בהתאם לחוק הפנסיה החדש. מאידך, בתחום דיני הנזיקין חוות הדעת של אקטואר עשויה להידרש לצורך אומדן ניכויים של המוסד לביטוח לאומי – קצבאות נכות שונות, קצבת תלויים, קצבת שארים וכדומה, למען הערכה של פוטנציאל השתכרות או לפי חוק הפלת”ד, למען אומדן של הפסד השתכרות, לחישוב אובדן נכס הוני וכן הלאה. חוות דעת אקטואריות בתחום הנזיקין נערכות לרוב לצורך תביעות ביטוח עקב תאונות ומחלות המובילות לנכות או חלילה למוות. במקרים אלו, סביר להניח שגם הצד הנתבע יגיש חוות דעת משלו שתציג סכומים נמוכים יותר, ואילו בית המשפט יסתמך על חוות הדעת האלו או יזמין חוות דעת שלישית מטעמו לצורך קביעת הפיצויים.

כאמור, גם בתחום דיני העבודה נדרשת לא פעם חוות דעת אקטוארית, למשל לצורך הפרשות לפנסיה, קופות גמל וקרנות השתלמות, לצורך חישוב נזקים והפסדים שנגרמו לפנסיה בשל אי הפרשה או טעויות מצד המעסיק, מעבר מפנסיה תקציבית לצוברת, ונושאים נוספים הקשורים לזכויות העובד. בכל מקרה, גם אם לא נדרשת חוות דעת אקטוארית נכון להיום, כדאי מאוד להתייעץ עם אקטואר על מנת ללמוד את האפשרויות הפתוחות למקסום הפוטנציאל הכלכלי של המצב. ובמידה שיש צורך בחוות דעת כזו חשוב לפנות אל אקטואר בעל ניסיון רב בכתיבת חוות הדעת בתחום הרלוונטי.

לפרטים נוספים בנושא ולעריכת חוות דעת אקטוארית, הנכם מוזמנים לפנות אל משרדנו בטלפונים 03-6202922 או 054-9304868.

שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב facebook
Facebook

צור קשר

דילוג לתוכן