מס הכנסה גמלאים

מס הכנסה לפנסיונרים

עם ההגעה לגיל הפרישה אנשים רבים מתחילים לקבל את קצבאות הפנסיה וקצבת אזרח וותיק (זקנה). מדובר בסכומים העומדים לרוב על כמה אלפי שקלים. מבחינת רשות המיסים הקצבה המתקבלת מקרן הפנסיה נחשבת כהכנסה לכל דבר. אמנם לא צריך להפריש בעבורה תשלומים לביטוח הלאומי אולם באופן עקרוני היא חייבת במס. על פניו מדובר בסכומים לא מבוטלים היורדים מדי חודש מקצבת הפנסיה. ואולם, ניצול נכון של פטורים ונקודות זיכוי של מס הכנסה בגיל פרישה יכול לחסוך מרכיב משמעותי מסכומים אלו ואת הסכום כולו.

כמה משלמים מס הכנסה בגיל פרישה

כאמור, קצבת הזקנה המתקבלת מהמוסד לביטוח הלאומי אינה חייבת במס הכנסה, אך לא כן קצבאות המגיעות מקרן הפנסיה. בדומה לתחשיב המס על ההכנסות שהיו לכם בשנות העבודה, גם כאן ישנן מדרגות מס ההולכות ועולות בהתאם לסכום הקצבה שאתם מקבלים. כך למשל, עבור כל סכום קצבה חייבת שעד כששת אלפים שקלים משלמים עשרה אחוז מס, עבור כל סכום מעבר לכך ועד כשתשעת אלפים שקלים משלמים ארבעה עשר אחוז מס, ועל כל סכום מעבר לכך ועד כעשרים אלף שקלים משלמים שלושים ואחד אחוז מס. לאחר מכן המדרגות ממשיכות לעלות לשלושים וחמישה אחוזים, וכל סכום שמעל לכארבעים ושניים אלף שקלים ממוסה בארבעים ושבעה אחוז.

מה זה אומר? אם ניקח למשל אדם שקצבה הפנסיה החייבת שלו עומדת על תשעת אלפים שקלים בחודש, הרי שכל החלק עד 6,290 ₪ חייב במס הכנסה גמלאים של עשרה אחוז, או במילים אחרות 629 שקלים. לאחר מכן, יש לקחת את הסכום שבין המדרגה הראשונה לשנייה העומדת על 9,030 שקלים, וההפרש הוא 2,710 שקלים. חבות המס על סכום זה הינה ארבעה עשר אחוז, כלומר 380 שקלים. לפיכך, אדם זה יהיה חייב בתשלום מס הכנסה פנסיונרים של 1,009 שקלים. אין ספק שמדובר בסכום לא מבוטל המצטרף לבסוף לסביבות ה- 12,000 ₪ בשנה. יחד עם זאת, חשוב לדעת שישנם פטורים והקלות במקרים שונים.

מס הכנסה גמלאים

הפחתת תשלומים

יש כמה אפשרויות להפחתת תשלומי מס הכנסה לפנסיונרים שיכולות לחסוך ממון נכבד. אפשרות ראשונה הפתוחה בפניכם היא להשתמש בנקודות זיכוי, בדומה לאלו שהיו לכם במהלך שנות העבודה. כך למשל, ישנן 2.25 נקודות זיכוי אוטומטיות לתושבי ישראל, ישנן נקודות זיכוי המגיעות למי שבן זוגו אינו עובד וישנם סוגים נוספים של נקודות זיכוי, אשר כל אחד מהם יכולים להביא להקלה של מאות שקלים בחודש במס הכנסה. לפיכך, באמצעות נקודות הזיכוי שאותן משיגים על ידי מילוי טופס 101 והעברתו לחברה המנהלת את כספי הפנסיה שלכם, ניתן להביא לכך שתשלום המס יהיה קטן בהרבה.

אפשרות נוספת היא לנצל את הפטור הקיים על סכומים מסוימים מקרן הפנסיה שלכם. מדובר בסכומים שאותם הפרשתם לחסכון הפנסיוני שהם מעבר להפרשות הרגילות לאורך שנות העבודה, שעליהם לא התקבלו הטבות מס או ששולם מס הכנסה. הפטור במקרה כזה יכול להגיע לסכומים נכבדים מאוד של אלפי שקלים בחודש, ויש לבדוק האם אתם זכאים לו דרך רשות המיסים או באמצעות גורם מייעץ. ולבסוף, חשוב לציין כי מי שממשיך לעבוד גם בפנסיה נדרש לשלם מס הכנסה על הכנסותיו השוטפות בשיעור לא מבוטל. לפיכך, למי שממשיך לעבוד חשוב מאוד לבצע תיאום מס באמצעות טפסים המוגשים לחברה המנהלת עבורו את כספי הפנסיה, מה שבהחלט יכול להוביל להפחתה משמעותית במס החל על ההכנסה.

לפרטים נוספים על מס הכנסה בפרישה ולביצוע בדיקה של הפסדי פנסיה המובילה לתיקונם, הנכם מוזמנים לפנות אל משרדנו בטלפונים 03-6202922 או 054-9304868.

שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב facebook
Facebook

צור קשר

דילוג לתוכן