מהו היוון פנסיה

בינואר שנת 2008 עבר שינוי חקיקה המאפשר לחוסכים לפנסיה שהגיעו לגיל הפרישה, לקבל חלק מסוים מהקצבה המגיעה להם בסכום חד פעמי. מדובר במהלך משמעותי המאפשר לחוסכים ליהנות מסכום משמעותי של עשרות ומאות אלפי שקלים שבו ישתמשו כראות עיניהם, וזאת לעומת קצבה קבועה שהינה חשובה בפני עצמה אך עשויה להותיר את החוסך בלא סכומים נכבדים בצד.

למידע נוסף לחצו כאן

יחד עם זאת, היוון פנסיה אינה מהלך שיש לבצע כלאחר יד, מאחד שיהיו לו השלכות משמעותיות על הסכום הכללי שיגיעו לידי החוסך, ובוודאי אם ההיוון אינו פטור ממס. כמו כן, חשוב לדעת כי ישנם הבדלים בין תוכניות פנסיה ותיקות וחדשות ובין פנסיות תקציביות. לפיכך, לפני שמבצעים את הצעד הזה חשוב מאוד להבין את הנתונים ולהסתייע בגורם מקצועי בעל ניסיון רב בתחום, כמו רואה חשבון ואקטואר אורי לפיד.

מה הכללים של היוון פנסיה

כאמור, היוון כספי פנסיה משתנה בהתאם לסוגי הפנסיות. הכללים נכון להיום מורים כי בפנסיות וותיקות ניתן להוון רבע, כלומר 25% מהקצבה המגיעה לתקופה של חמש שנים לכל היותר. יחד עם זאת, אם לאחר שבוצע ההיוון נותרה פנסיה בשיעור גבוה מ- “קצבת היעד” העומד על כ- 4,500 שקלים, הרי שניתן יהיה להוון רבע מהקצבה לכל החיים. לעומת זאת, היוון פנסיה תקציבית עומד גם הוא על רבע מהקצבה, אך זאת לתקופה של שש שנים לכל היותר. ואם מדובר בתוכנית פנסיה חדשה ובקופה המצויה בחברת ביטוח, בפנסיות הגבוהות מקצבת היעד ניתן להוות את כל היתרה שמעליה, ובפנסיות נמוכות מקצבת היעד ניתן יהיה כאמור להוות רבע מהקצבה עד לתקופה של חמש שנים לכל היותר.

במילים אחרות, מי שהבטיח לעצמו את סכום הקצבה המינימאלי של כ- 4,500 ₪ יוכל לקבל באופן חד פעמי סכום שמבוסס על היוון היתרה של הקצבאות מהקרן, ובהתאם לכך גם סכום הקצבאות המגיעות לו ירד. עם תום התקופה בת 5 או 6 שנים, יחזרו הסכומים להיות כסכום הקצבה המלאה. יחד עם זאת, ראוי להדגיש כי אם מהוונים קצבה שלא בהתאם לכללים האמורים לעיל, יהיה צורך בתשלום מס בסך 35% בגין משיכה שלא כדין. לכן, נושא המיסוי הוא קריטי לנושא ההחלטה על היוון פנסיה, ויש להכיר את תקרת הפטור ממס לפי הקצבה המזכה כמעט 800 אלף שקלים נכון להיום.
מהו היוון פנסיה

עוד דברים שחשוב לדעת

יש עוד כמה דברים שחשוב לדעת על היוון פנסיה תקציבית או רגילה. ראשית, מרגע שבחרתם לבצע היוון פנסיה והמהלך נעשה, לא תוכלו להתחרט על כך בהמשך הדרך. שנית, אם אדם ביצע היוון כספי פנסיה אך בטרם חלפה התקופה (5 או 6 שנים) הוא חלילה נפטר, האי שהשארים שלו יהיו זכאים לפנסיית שארים שאותה מחשבים לפי הקצבה המלאה, כלומר כמו לא בוצע היוון של הפנסיה.

לפרטים נוספים וסיוע מקצועי

רואה וחשבון ואקטואר אורי לפיד בעל ניסיון עשיר הקשור לקרנות פנסיה, הפקדות ומשיכות. לפרטים נוספים בנושא הנכם מוזמנים לפנות אל המשרד בטלפונים 03-6202922 או 052-5449888.

 

צור קשר

דילוג לתוכן