חישוב אקטוארי בנזיקין

מה זה חישוב אקטוארי?

 

רוב האנשים אינם יודעים דבר על אקטואריה, למרות שזהו תחום הקשור לחיי היום יום של רבים מאיתנו. האם נתקלתם לאחרונה במושג ותהיתם מה עושה אקטואר? רוצים לדעת מה ההבדל בין סטטיסטיקה לאקטואריה ואיך כל זה יכול להועיל לכם? המשיכו לקרוא.

אקטואריה – נעים להכיר

חישוב אקטוארי הינו מושג בו יכולים להיתקל בכל מיני מקרים במהלך החיים. את החישוב עורך בעל מקצוע הנקרא – אקטואר. כדי להבין במה עוסק אקטואר, וכיצד הוא יכול להועיל לכל אחד ואחת מאיתנו, כדאי קודם כל להכיר ולהבין מהי אקטואריה. תחום האקטואריה עוסק באופן ייחודי ביכולת להעריך את התוצאות בסוגיות עתידיות, כאשר מדובר במיוחד בכאלו הכרוכות במצבים של אי ודאות. נכון, זה נשמע מעט מעורפל – אבל תיכף הכל יתבהר.

כל אקטואר ימהר לומר שאקטואריה איננה סטטיסטיקה, אז נכון, באקטואריה נעזרים אמנם בכלים סטטיסטיים, אך זהו רק קצה הקרחון ובאקטואריה עושים עוד הרבה מעבר לכך. כלי החישוב המשמשים אקטוארים מאפשרים לקחת את נתוניהם של תשלומים עתידיים, למשל, במגוון תחומים ולהתגבר על חוסר הוודאות המתעורר לגביהם, על מנת לקבל הערכה מדויקת למדי לגבי מה יקרה עימם בעתיד.

האופן הטוב ביותר לניסוח של מהות ההבדל העיקרי בין סטטיסטיקה לבין אקטואריה – הסטטיסטיקה מסתמכת רק על מה שהיה, כמו אירועים מן העבר, על מנת לנסות ולחזות מה יכול לקרות. אקטואריה, לעומתה, מביטה קדימה ויודעת להעניק ניבוי מושכל תוך שילוב של מפגש עם המציאות.

ניתן לקבוע באופן מוחלט כי אקטואריה, במרבית המקרים, תוכל לנבא טוב יותר מכל אפשרות או חלופה אחרת, מה עתיד לקרות.

כיצד תוכלו להיעזר באקטואריה?

כדי להמחיש באופן ספציפי יותר מהי אקטואריה וכיצד הכלים בהם היא נעזרת יכולים להועיל לכם, נדגים באמצעות מקרה הלקוח מעולם היום-יום העסקי.

חברה מעוניינת לפתח צמיחה עתידית וזקוקה לשם כך לגייס משקיעים. אותם משקיעים פוטנציאלים ירצו לדעת מה התחזית של החברה לאותה צמיחה צפויה בעתיד. על מנת להציג נתונים כאלו אפשר להשתמש בכלים סטטיסטיים ולומר שלפי מה שהיה בעבר, כך וכך צפוי בעתיד וכן, עבור חלק מהם זה אפילו יכול להיות מספיק, אך כאשר מדובר במשקיע רציני שהקדים ועשה שיעורי בית, כל זה כבר ידוע.

אם רוצים לספק תמונה עתידית מדויקת יותר, חייבים להיעזר באקטואר שיערוך את כל החישובים הנדרשים ויבנה עבורכם תחזית הרבה יותר מדויקת של רווחים עתידיים אפשריים תוך המחשתם לפי חלוקה לתרחישים. כל משקיע רציני יתרשם מכך שהמציגים בפניו יודעים על מה הם מדברים ויעריך את העובדה שהוא מקבל תמונה טובה מאד לגבי איך יוכל להיראות עתידה של החברה במצבים שונים, וכפועל יוצא מכך יהיו בידיו כל הנתונים הדרושים לו על מנת להעריך ולהבין כמה שווה לו להשקיע בחברה.

חישוב אקטוארי

מי משתמשים בשרותי אקטואריה?

בגדול? כולם. כמעט כל תחום שתוכלו להעלות על דעתכם יכול להיעזר ונעזר בשירותיהם של אקטוארים. החל מזוגות העומדים בפני גירושין וזקוקים לאומדן מדויק של נכסים עתידיים על מנת לערוך הסכם חלוקת רכוש שיהיה מקובל על שני הצדדים, עבור חברות מסחריות המעוניינות לקבל הערכה מדויקת ביותר לגבי דרכי פעולה עתידיות שלהן ועוד הרבה. אחד התחומים בהם אקטואריה מאד יעילה – חברות ביטוח.

אם חושבים על זה, מהי חברת ביטוח? חברה המוכרת לקהל לקוחותיה הבטחה לפיצוי על נזק כספי או על אירוע ביטוחי. לפי מה נקבעת עלות הפוליסה שנגבית מכל לקוח? נכון – חישוב של אקטואר. כלומר הפרמיות שאתם משלמים בכל חודש על פוליסות הביטוח או בקרנות הפנסיה שלכם – מחושבות על ידי אקטואר.

חישוב הפרשות פנסיוניות, הוא מאוד נפוץ בשנים האחרונות. אם המעביד לא הפריש לכם לפנסיה או הפריש לכם באופן חלקי, אקטואר יכול לחשב את השווי האקטוארי של הפגיעה בחיסכון, כשהוא לוקח בחשבון לא רק את הסכום הנומינלי שלא הופרש, אלא גם את התשואות, דמי ניהול, צפי תשואות עתידי, לוחות תמותה ועוד.

חישוב אקטוארי בנזיקין, כלומר כאשר נגרם נזק למישהו, הינו הלחם והחמאה של תחום הביטוח והפיצויים.

אם קרה לכם נזק ואתם עומדים בפני תביעה מול חברת הביטוח או אפילו מול גורם פרטי – כדאי מאד לקבל הערכה של אקטואר שיוכל לאמוד את מידת הנזק כולל השפעתו העתידית. אם נפגעתם, היו בטוחים שמי שאמור לפצות אתכם ינסה לשלם כמה שפחות. אתם חייבים לקבל תמונה כמה שיותר מדוייקת לגבי מידת הנזק העתידי האפשרי והצפוי ואת זה יוכל לתת לכם אקטואר מקצועי.

מדוע כדאי להיעזר באקטואר?

אם אתם זקוקים להערכה עתידית מדויקת באופן מירבי, במגוון תחומים, מומלץ לכם לפנות לאקטואר מנוסה ומקצועי אשר יוכל לתת לכם ניבוי מבוסס מציאות עכשווית, תוך חישוב השינויים הצפויים עם הזמן וכך תוכלו להיערך בהתאם ולקבל החלטה מיטבית עבורכם.

חישוב סיכונים ביטוחיים, עריכת איזון משאבים בין בני זוג, בדיקת הפקדות לפנסיה, הערכת שווי עתידי של מגוון דברים – כל דבר הקשור בניהול סיכונים מושכל – כל אלו הינם תחומים בהם אקטואר יוכל לתת לכם את המידע הטוב ביותר.

למי פונים כדי לקבל שרות אקטואריה מיטבי?

את השרות הטוב, המדויק, המקצועי והאמין ביותר תקבלו אצל אורי לפיד – אקטואר ורואה חשבון המתמחה בתחום האקטואריה ובניהול סיכונים. תוכלו לקרוא עוד על אורי לפיד באמצעות קליק קטן כאן  ולכל שאלה ו\או התייעצות בתחום, ניתן ליצור עימנו קשר גם בטלפון 03-6202922.

זכרו כי בכל רגע נתון אנו מקבלים החלטות העשויות להשפיע על חיינו בהמשך הדרך באופנים רבים. אתם יכולים להמשיך לקחת סיכונים, או לנהל אותם טוב יותר באמצעות אקטואר.

 

שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב facebook
Facebook

צור קשר

דילוג לתוכן