חוק חלוקת רכוש בין בני זוג

גירושין וחלוקת רכוש

ההחלטה על פירוק התא המשפחתי ויציאה לדרך חדשה לעולם איננה קלה. סגירת הדף הישן כרוכה בהיבטים ההולכים הרבה מעבר לפן הרגשי, ומערבים במידה רבה גם נושאים כלכליים כגון דמי המזונות לאישה ולילדים וכמובן חלוקת רכוש בין בני זוג. ניתן לומר כי ככל שיש לבני הזוג יותר נכסים כך חלוקת הרכוש ביניהם הופכת לרוב ליותר מורכבת. חשוב גם לדעת שלא מדובר רק בסיכום הנכסים וחלוקתם ל- 2, אלא בחישוב מורכב יותר.

איך מחלקים רכוש?

אין ספק כי בעת גירושין חלוקת רכוש היא אחד הנושאים הבוערים שעל הפרק, ותשפיע במידה רבה על עתידם הכלכלי של כל המעורבים. לפי חוק, חלוקת רכוש בין בני זוג צריכה בד”כ להתבסס על איזון משאבים, כלומר לחלק את כל הרכוש באופן שווה בלי קשר לבעלות הרשומה על הרכב או על הדירה, מי צבר יותר לפנסיה או מקבל משכורת גבוהה יותר, על שם מי העסק וכן הלאה.

מצד שני, לא כל הרכוש מחולק תמיד שווה בשווה. למשל לא מחלקים באופן שוויוני מתנות וירושות, לא תמיד מחלקים רכוש שאינו נחשב למשותף כמו הדירה שהביא אחד מבני הזוג עוד מלפני הנישואים, ועוד. יתר על כן, לפעמים מבצעים חישובים שבהם אחד מהשניים יקבל יותר מהמיטלטלין, אחר מקבל את הרכב, האחד מקבל חלק משמעותי ביותר מהכספים שנצברו בחשבון הבנק וכן הלאה. כל זאת על מנת להגיע בסופו של דבר לאיזון משאבים שוויוני.
יש להדגיש כי הנושא מורכב מלא מעט סוגיות והכרעות משפטיות.

כמובן שהעיקרון המנחה הוא ששני בני הזוג תרמו את חלקם לאורך השנים ולכן מגיע להם חלק שווה ברכוש המשותף, ואין זה משנה אם האישה תרמה יותר לגידול הילדים ולאחזקת הבית, והבעל יותר בהבאת הכנסה, ולהיפך.

חוק חלוקת רכוש בין בני זוג

מדוע זה מורכב?

לעיתים חלוקת רכוש בין בני זוג אינה כה מורכבת וניתן להסתייע לשם כך בעורכי דין, רואי חשבון או מגשרים, אשר מבצעים מספר חישובים מתמטיים יחסית פשוטים. ברור שבני הזוג צריכים להגיע להסכמות לגבי חלוקה זו, ואם אין הסכמות עוברת ההכרעה לידי בית המשפט או בית הדין הרבני.

יחד עם זאת, במקרים רבים נוספת מורכבות מתמטית שבעלי המקצוע שלעיל אינם יכולים לתת לה מענה הולם. מדובר בעיקר ברכוש משותף המורכב מנכסים שאינם מוחשיים או עתידיים, כגון הסכומים  שנחסכו בקרן פנסיה ותיקה, תקציבית וצוברת, זכויות בביטוח מנהלים, מוניטין של העסק, נכסי קריירה, חסכונות והשקעות בקופות גמל, קרנות השתלמות ותיקי השקעות, ימי חופשה וימי מחלה ועוד.

אלו נכסים שאין זה פשוט לכמת אותם מסיבות שונות. למשל, אם לאחד מבני הזוג יש חסכונות בקרן פנסיה הרי שיש לחלקם באופן שווה, אבל לא ברור מה שווי הכספים היום כיוון שהתנאים העתידיים כרוכים באי ודאות עד שבן הזוג יגיע לגיל הפרישה (למשל תשואות, תוחלת חיים וכו) , ובתוך כך יש לקחת בחשבון היבטים של הטבות מיסוי, ריביות ותשואות, שינויים בתקנות ובחקיקה וכדומה.

כאן נכנס לתמונה האקטואר שמעריך את שווי הנכסים המשותפים, לרבות נכסים עתידיים ולא מוחשיים, וכן התחייבויות כמו משכנתא, וחובות אחרים. האקטואר מבצע חישוב המהוון את הערכים העתידיים של כלל הנכסים והחובות, מה שמאפשר לבצע חלוקה נכונה, מדויקת והוגנת, ובנוסף הוא מעניק ייעוץ ללקוחותיו לגבי מימוש היתרונות מדרכי החלוקה האפשריות.

לפרטים נוספים על חלוקת רכוש פנו אל משרדנו בטלפון 03-6202922.

שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב facebook
Facebook

צור קשר

דילוג לתוכן