הערכת שווי חברה לדוגמא

איך מעריכים שווי עסק

הערכת שווי עסק או חברה הינה תהליך עומק המורכב בשורה ארוכה של פרמטרים פיננסים ועסקיים, לרבות ניתוח של ביצועים, דוחות כלכליים, נכסים, התחייבויות כספיות, מצב השוק והענף ועוד. את ההערכה יש לבצע בעזרת אנשי מקצוע מיומנים, בעלי השכלה אקדמית והבנה עסקית הולמת, אשר יוכלו לבצע מלאכה רצינית, מעמיקה, יסודית ואובייקטיבית. בשורות הבאות יוסבר בקצרה איך מעריכים שווי עסק.

3 שיטות עיקריות להערכה של שווי עסק

קיימות כמה וכמה שיטות לערכה של שווי עסק, אשר ניתן גם לשלב ביניהן ובכל מקרה יש לבחור בשיטות המתאימות לאופי החברה, למצבה ולמטרת ההערכה. לפניכם סקירה של 3 שיטות הערכת שווי חברה לדוגמא:

  • היוון תזרים מזומנים – היוון תזרים מזומנים הוא השיטה הנפוצה ביותר להערכת שווי חברות. על מנת לבצע את השיטה יש לבנות דוח רווח והפסד הכולל תחזית לכמה שנים לעתיד, וזאת על סמך דוחות של מספר שנים לאחור. כמו כן יש לקחת בחשבון את המגזר העסקי בו החברה פועלת, את המגמות שהציגה בפעילותה לאורך השנים האחרונות, את השינויים בשוק וכדומה. בדיקות אלו מאפשרות לבעלי המקצוע להוציא תחת ידם תחזית של תזרים המזומנים של החברה ברמה התפעולית או בתור רווח נקי, וזאת לכמה שנים קדימה. בד בבד מתייחסים אל ההתחייבויות הכספיות, אל מקורות המימון, אל התשואות שמועברות לבעלי המניות ועוד פרמטרים המשפיעים על תזרים המזומנים. זאת בנוסף לשיקולים המשפיעים על שיעור היוון הרווחים העתידיים, כמו פרמיות הסיכון, הריביות בשוק ועוד.
  • שיטת המכפילים – שיטה זו מתאימה בעיקר עבור יזמים ומשקיעים המעוניינים בהערכת כדאיות ראשונית לרכישה של החברה קיימת, וכן לצורך השקעה במניות הנסחרות בבורסה. בשיטה הזו בוחנים את שווי השוק של החברה כיום ביחד עם מרכיב חשבונאי כמו ההון העצמי, הרווח התפעולי או הרווח הנקי, כאשר הרווח הנקי מתייחס לתקופה ממושכת של כמה שנים שעליהן מבצעים ממוצע. את הנתונים הללו מכפילים במכפיל הנובע מהמגזר העסקי בו החברה פועלת בהתאם לרמת הסיכון שלו, מצב הביקוש, מצב הרוויה ועוד פרמטרים נוספים. מכפלה זו נותנת לנו הבנה בסיסית לגבי כדאיות ההשקעה במניות החברה (האם ערכן הנסחר בבורסה ריאלי) או ברכישה שלה.מטבע הדברים, אם מדובר בחברה חדשה יחסית הרי ששיטת המכפילים פחות תתאים לה עקב חוסר יכולת ללמוד את הרווח הנקי לאורך תקופה ממושכת.
  • שיטת השווי הנכסי – בשיטת השווי הנכסי בוחנים את מכלול נכסי העסק כגון הסכומים הקיימים בחשבון הבנק, ציוד ומיכון שניתן למכור, המוצרים המצויים במלאי והרווח שאפשר להפיק מהם, נכסי נדל”ן, חנויות וסניפים ועוד. מהצד השני נבדקות כלל התחייבויות של העסק כגון משכורות שעדיין לא שולמו לעובדים, הלוואות שיש להחזיר וכדומה. סכום ההתחייבויות מופחת משווי הנכסים וכך מתקבלת השורה התחתונה.
    שיטה זו מתאימה יותר לחברה שאינה פעילה או חברה שצפויה להיסגר בעתיד.
הערכת שווי חברה לדוגמא

חשיבותם של בעלי המקצוע

בין אם מדובר בהערכת שווי לצורך ביצוע איזון משאבים, לצרכים משפטיים, לצורך רכישה של חברה או השקעה במניותיה, חשוב מאוד לבצע אותה באמצעות אנשי מקצוע מיומנים. כפי שניתן לראות, הערכות שווי מבוססות על פרמטרים רבים אשר המשקל שניתן לכל אחד מהם יכול להיות בעל משמעות גדולה להערכה הסופית. כמו כן, הערכות אלו כוללות לא מעט תחזיות לעתיד לגבי העסק עצמו ולגבי השוק בו הוא פועל, ויש לבצען בצורה ריאלית ואובייקטיבית על סמך נתונים מדויקים. מטבע הדברים, למרבית בעלי העסקים אין את הידע הכלכלי הנדרש על מנת לבצע הערכת שווי נכונה וריאלית, ולעתים גם אינם אובייקטיביים ונוטים להעריך ביתר את שווי עסקיהם. לכן, זהו מקומם של המומחים הפיננסיים לבצע הערכות שווי לחברות.

לצורך הערכת שווי מומלץ לשכור את שירותיו של אקטואר בעל ידע ויכולת להתמודד עם אי ודאות וסיכונים עתידיים באמצעות כלים סטטיסטיים. בנוסף מומלץ שאיש המקצוע יהיה בעל הבנה חשבונאית מעמיקה, ניתוח דוחות כספיים וניהול סיכונים.

לפרטים נוספים בנושא על איך מעריכים שווי עסק פנו אל משרדנו בטלפון 03-6202922.

שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב facebook
Facebook

צור קשר

דילוג לתוכן