הפרשת עובד לפנסיה

אודות שיעורי הפרשה לפנסיה

שיעורי הפרשה לפנסיה השתנו לאורך השנים. נכון לשנת 2008 קיימת חובת הפרשות הן מטעם העובד והן מטעם המעסיק עבור הביטוח הפנסיוני, ואילו המעסיק גם נדרש להפריש כספים עבור חלק הפיצויים. חשוב לציין כי שיעורי הפרשות לפנסיה ידועים וקבועים בחוק, אך למרבה הצער לא כל העובדים מקפידים לוודא כי המעסיק אכן מפריש את הכספים כחוק, מה שפוגע חמורות בסכומים שיעמדו לרשותם עם היציאה לגמלאות. בנוסף, ראוי לציין כי עצם זה שהמעסיק ניכה את סכומי ההפרשה בגין חלק העובד משכר העובד אינו מספק, וכי יש לוודא שסכומי הניכוי הופרשו במלואם לקרן הפנסיה.

כמה דברים שצריך לדעת על ההפרשה לפנסיה

כאמור, לאורך השנים השתנו הפרשות המעביד לפנסיה והפרשות העובד. החל משנת 2017 עומד הסכום הכולל על 18.5% מסך שכרו של העובד. בתוך כך, הפרשת המעביד לפנסיה עומדת של 12.5%, כאשר 6% מיועד לרכיב הפיצויים ו- 6.5% לרכיב התגמולים. מאידך, הפרשת עובד לפנסיה משלימה את 6% הנותרים. חשוב להדגיש כי על פי חוק לא יכול המעסיק להימנע מחובת ההפרשות לפנסיה וכך גם העובד אינו יכול לוותר על הזכות הזו ועל ניכוי ההפרשות משכרו. יחד עם זאת, מותר לו לבחור את הגוף שינהל את כספי הפנסיה שלו להבנתו.

מהו השכר הקובע להפרשות

רבים תוהים לגבי מרכיבי השכר הקובעים מהו אותו שכר עליו מתבססים החישובים השונים להפרשת פנסיה. האם שעות נוספות נחשבות לפנסיה? מה עם בונוסים שונים שניתנים מעת לעת לעובדים? ובכן, שיעור ההפרשה לפנסיה הוא אחוז מסוים משכרו של העובד, וכאן כדאי להכיר את המונח “השכר הקובע”. מדובר בשורה של רכיבים שנלקחים בחשבון לצורך קביעת הסכום שממנו ייגזרו ההפרשות. כמובן שהמרכיב הראשון הוא שכר היסוד לרבות דמי חופשה ודמי מחלה, ואליו מצטרפות תוספות שונות כגון תוספת יוקר מחיה, וותק, משפחה, תוספות מקצועיות ומחלקתיות. יחד עם זאת, ישנן תוספות שכר התלויות בתנאי או גורמים מיוחדים שאינן נחשבות לחלק מהשכר היסודי ולכן לא נכללות בחישוב השכר הקובע להפרשות פנסיה. כמו כן, בשכר הקובע לא נכללים רכיבים כמו משכורת 13, שעות נוספות, בונוסים (מותנים בביצועים), שווי שימוש וכדומה.

למרות האמור לעיל, חשוב להדגיש כי הסכום הקבוע להפרשות הפנסיה עשוי להיות נמוך יותר מהשכר הקובע, במידה שמשכורתו של העובד גבוהה מהשכר הממוצע במשק. כלומר, החוק מאפשר למעסיק לבחור האם לחשב את ההפרשות בהתאם לשכר הקובע בפועל, או בהתאם לשכר הממוצע במשק. זאת אומרת שאם עובד משתכר מעל השכר הממוצע, אשר עמד נכון לשנת 2021 על כעשרת אלפים וחמש מאות שקלים, הרי שהמעסיק יכול לבחור להתייחס אל סכום זה ולא אל משכורתו של העובד לצורך חישוב ההפרשות.

הפרשת עובד לפנסיה

הסכמים שונים בין עובדים למעסיקים

הפרשות לפנסיה עובד מעביד תלויות גם בהסכמים שנחתמו בין עובדים למעסיקים, אם קיימים. כך למשל, עובד יכול להסכים עם מעסיק כי שיעור ההפרשה לפנסיה יחושב מתוך שכרו בפועל ולא מתוך השכר הממוצע במשק, גם אם שכרו עולה על השכר הממוצע. לצד הסכמים אישיים, ישנם גם הסדרים מיטיבים המופיעים בצווי הרחבה או הסכמים קיבוציים בענפים שונים, שבמקרים רבים מיטיבים את סוגיית ההפרשות לפנסיה עבור העובדים. בכל מקרה, חשוב להדגיש כי אם ההסכם אינו יותר טוב מצו ההרחבה בענף מסוים, הרי שהחישוב של ההפרשות לפנסיה יהיה לפי צו ההרחבה ולא לפי ההסכם. כך לדוגמא, ישנם הסכמים מיטיבים הקובעים שיעור הפרשות לפנסיה שאינו קטן מ- 17.5% בענפים שונים, החל מצבירת וותק מסוים.מדובר בין היתר בענפי השמירה והאבטחה, אולמות וגני אירועים, ניקיון ותחזוקה, מלונאות, ועוד.

איך אדע אם כל זכויותיי ממומשות?

כאן נכנס לתמונה רואה החשבון שלכם. רואה חשבון בעל ידע וניסיון רב שנים בראיית חשבון ואקטואריה אשר מכיר את תחום קרנות הפנסיה וחוקי המדינה הרלוונטיים לנושא פנסיות – יהיה בעל הידע המקיף אשר מקנה לו את הכלים המיטביים לבחון עבורכם האם כל זכויותיכם ממומשות והאם אתם עומדים לקבל את כל מה שמגיע לכם בהגיעכם לגיל פרישה. יתרונו של רואה חשבון שהינו גם אקטואר בכך שיש בידיו כלים לחשב עבורכם באופן מדויק במיוחד את ההערכה הקרובה ביותר למציאות של שווי הפנסיה שאתם צוברים. אם בעבר פנסיה צברה זכויות לאחוזים מן השכר הקובע, כיום צוברים מרבית העובדים במשק סכום כסף שמעניק להם קצבה חודשית מסוימת. אם תרצו לוודא מה תקבלו והאם זה אכן מה שמגיע לכם במלואו, אקטואר יוכל לסייע בידכם ולתת לכם מענה מיטבי.

לפרטים נוספים וסיוע מקצועי

את השרות הטוב, המדויק, המקצועי והאמין ביותר תקבלו אצל אורי לפיד – אקטואר ורואה חשבון המתמחה בתחום האקטואריה ובניהול סיכונים. עד שנת 2020 אורי לפיד כיהן כאקטואר הראשי של קרנות הפנסיה של “כלל פנסיה וגמל”.תוכלו לקרוא עוד על אורי לפיד ועל דרכי יצירת הקשר עימו באמצעות קליק קטן כאן.

זכרו כי בכל רגע נתון אנו מקבלים החלטות העשויות להשפיע על חיינו בהמשך הדרך באופנים רבים. אתם יכולים להמשיך לקחת סיכונים, או לנהל אותם טוב יותר באמצעות אקטואר.

שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב facebook
Facebook

צור קשר

דילוג לתוכן